At være lærer er ikke blot en funktion, men derimod en særlig måde at være til stede som menneske blandt andre. Jeg er af den overbevisning, at denne tilstedeværelse er mest virksom, når den er kendetegnet af ligeværdighed. Ligeværdighed betyder ikke, at læreren ikke i mange henseender kan vide mere end eleven. Det betyder heller ikke, at læreren ikke må sætte rammerne for undervisningen. Men det indebærer til gengæld respekten for det andet menneskes liv og egenart. Det fordrer evnen til indføling og lydhørhed. Og erkendelsen af, at ejerskabet til undervisningens processer må og skal befinde sig hos dem, der skal deltage. Nøjagtig ligeså er det at være leder. Hvis vi glemmer det, bliver flere lærere syge.
Tags
#hverdagervigtig 10. klasse Autonomi Burhøns dannelse Dansk Industri Demokrati demokratisk dannelse Efterskole Efterskoleforeningen efterskolevalg eksistens Erhvervsorienterede overgange folkelig oplysning Folkemøde Forpligtende fællesskab Frafald Fællesskab Helhed Inkluderende miljøer Inklusion IT Kierkegaard ledelse livsoplysning motivation Ordet skaber det det nævner overgange pædagogik Pædagogisk udvikling Refleksion regler Respekt samfund Serendipitet Studiekompetence taler tilsyn tysk Uddannelse uddannelsespolitik udvikling undervisning Unge øvelseArkiver
- august 2022
- november 2018
- juli 2018
- april 2018
- juli 2017
- august 2016
- juli 2016
- maj 2016
- januar 2016
- november 2015
- oktober 2015
- august 2015
- november 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- oktober 2012
- september 2012
- juli 2012
- december 2011
- november 2011
- marts 2011
- februar 2011
Meta